Tåg, festival och lite allt möjligt

Så nu om några dagar kommer jag att dra till Thailand för att förnya visumet för sista gången. Jag är sjukt taggad på det och har redan börjat planera vad som ska ses och göras men det börjar kännas att denna tid börjar ta slut och det är synd. Så på onsdag morgon åker jag och sedan kommer jag tillbaka måndag kväll till Myanmar.

Jag har inte uppdaterat bloggen på ett tag nu eftersom det är svårt att hitta saker att skriva om, eller kanske mer så att man är så van med det mesta så allt flyter på utan att man märker det.

Här i veckan har det varit ännu en buddistisk festival. Denna var däremot lite annorlunda den hette ”Pagoda festival” och var mer som en festival än en religiös högtid. Det var fullt med artister som uppträdde, många olika lotterier eller spel och två karuseller med alla brister i säkerhets återgärder som man kan tänka sig i detta land men sen också mycket alkohol, troligtvis mycket droger och de lite underliga människorna som man kan tänka sig på en vanlig festival.

image

image

image

image

(Hade bara min mobil så bilderna är lite dåliga)

Men en ny erfarenhet som vi fick uppleva var att åka tåg här och det var väldigt kul att pröva, vi skulle till en annan stad för att evangelisera. Tågen här är lite som Sverige för 50 år sedan. I princip så är det de som är kvar från Engelska ockupationen som vi fortfarande ser idag förutom små renoveringar. Alla tåg är diesel tåg och de går i kanske 50 km/h. Vi fick veta att det är i princip de fattiga som åker tåg för att det är billigare än busarna. Det kostade 50 Kyat per person ett håll(typ 1/3 krona) menas bus kostar mellan 100 till 200 Kyat. Men om man är intresserad av att se landskapet och åka gamla tåg så var det ett utmärkt tillfälle.

image

image

image

En sak som slog mig nyligen som jag nog inte nämnt så mycket om är att det är mängder av barn som arbetar överallt. Det är ganska naturligt här att om inte föräldrarna klarar av att försörja familjen så får barnen hjälpa till. På restauranger kan det mycket väl vara ett barn som soppar golvet eller på gatorna och försöker sälja något. Det vill säga att föräldrarna tar barnen ur skolan för att jobba.

Jag hoppas ni har det bra vart än i världen ni är även i kalla Sverige.
Ni kan gärna be att den sista tiden här går bra, att tiden blir utnyttjad bra och att thailand resan går bra.
Mvh Kristoffer

Kommentera

