Vinter i Yangon

Menas ni har vinter långt borta i Sverige så har vi också vinter här borta i Myanmar även om det ser ut lite olika.

(Bilderna är från en park lite utanför centrum och första bilden är på en gräsklippare)

På dagarna just nu ligger temperaturen lite över 30 grader när det är som varmast och på kvällarna går den ner mot 20 vilket är en stor förbättring från tidigare. Man märker av det tydligt också speciellt med att man orkar mer och inte behöver vila på eftermiddagen.

Sen inser jag också att det bara är runt 2 månader kvar vilket är sjukt lite så det är mycket som snurrar nu med planer om vad jag vill ha gjort. Och dessutom måste vi boka vår resa till Bangkok väldigt snart för att förnya visumet igen.

 

Sedan fick vi idag höra lite jobbiga nyheter eller vad man ska kalla det. Vilket också är ett stort böneämne känner jag, de var några som berättade att detta år(Ett år bakåt tror jag) så hade siffran över barn som försvunnet ökat väldigt mycket här. Vi har tidigare hört deras oro över detta om deras egna barn och hört historier om det men först nu inser man hur allvarligt det är och troligtvis är det så klart trafficking i nästan alla fall som barnen råkar ut för, så de kidnappas och sedan smugglas troligtvis till Kina eller Thailand. Men det är så sjukt att det är ett utbrett problem här menas Sverige är vi så långt ifrån det. Om ett barn skulle försvinna i Sverige så skulle det bli efterlysningar och alla skulle leta överallt menas här så kan man inte lita på polis och myndigheter och dessutom så helt ärligt talat så skiter Thailand och Kina och dessutom stora delar av världen i att detta händer här eftersom det inte är deras egna barn som drabbas utan barn från ett fattigt obetydligt land.

Det väcker lite känslor när man hör sådant men för att avsluta tänkte jag visa en fin bild jag tog på antingen en som vattnar växter eller brandman, jag är lite osäker.

v1.jpg

Det är mycket vanligare än man tror att folk sitter ovanpå bilar och i öppna bakluckor här även om bilarna kör ganska snabbt ibland men i all fall detta är ett av tecknen att man är i tredjevärlden.

Hoppas ni har det bra, själv är jag nästan helt friskt nu efter tre veckor med mycket upp och ner i en lite värre förkylning!!!

En reaktion på ”Vinter i Yangon

  1. Verkligen hjärtskärande att läsa om de försvunna barnen! Absolut ett böneämnen, och jag är så glad att läsa om organisationer som t e x Love Nepal som kämpar mot detta. Men fler krafttag behövs!
    Gott att höra att du mår bättre!

    Gilla

Kommentera

