Lite intressanta lösning och några ojämlikheter!!

I morse var jag ute med min kamera och tog lite kort som jag tänkte dela med mig här.

DSC00306

Vårt hus från utsidan!

DSC00301

Granne på samma gata

DSC00300

En till granne

Sedan kommer två lite intressanta lösning som jag tror att finns nästan bara är här!

DSC00309 DSC00308

Här är en del av den så väl utbyggda gatljus systemet som regeringen har byggd ut, på vissa utvalda gator. Som ni ser så har man en knapp där man kan sätta på och stänga av ljuset när det blir mörkt. Varför investera i en ljussensor när vi människor har det inbyggd i oss?

DSC00313 DSC00312

Här är den andra, jag vet inte om ni ser det men dessa vägar är gjorda av cement.  Inte någon asfalt även om det finns asfalt vägar också. Jag såg en gång när de höll på att bygga en sån här väg och de häller bara ut cementen på vägarna med träskivor som håller det på plats menas det stelnar(så lätt är det!). Jag misstänker starkt att om några år så kommer detta gå utför, men jag vet inte, vi gör ju aldrig så här i Sverige.

DSC00333 DSC00331

Detta är samma gata som vi bor på men runt 100-200 meter längre bort. Här bor folk i trä skjul istället för riktiga hus. Många av dessa bor över sankmark(i alla fall under regn perioden) och med hjälp av broar tar sig över till vägarna från husen. De värsta är väl att precis bredvid ett skjul så kan det stå ett jättefint nybyggt hus. Eller som dessa bilder när de bygger nya lägenhets byggnader precis bakom.

DSC00322

Här är ett till exempel, huset bakom är jättefint och stort menas här är ett litet hus i dåligt skick där en hel familj bor. Och det är väldigt vanligt detta, när man kollar runt, många har det dessutom mycket sämre en detta. Jag minns en av de första dagarna så såg vi en familj som sov i hopkrupna precis bredvid varandra i ett väldigt litet plåtskjul som de använda som affär på dagen. Men man ser inte så många hemlösa så de mesta har något ställe.

Samtidig får man ha i åtanke att landet är syd-ost Asiens fattigaste land så det kanske inte är så konstigt. Men det väldigt många som bygger nya hus med höga murar kring, kanske lite för att skydda sig med troligtvis också lite för att slippa se grannen som har det mycket sämre ställt.

Landet är på väg upp och folk kommer nog att se förändring också. Men det blir nog aldrig som Sverige och det kanske är bra i sig.

Det var allt för mig just nu, ha en fin höst i Sverige eller var än du är!

Mvh Kristoffer

2 reaktioner på ”Lite intressanta lösning och några ojämlikheter!!

    • De har inte riktigt någon välfärds system här så de hjälper inte till något, men folket här är väldigt uppfinningsrika så många har egna affärer eller går runt och försöker sälja något för en inkomst. Sen verkar det som familjerna tar hand om sina familjemedlemmar lite gran, så i många hus bor det ganska många och några få har en inkomst som försörjer resten.

      Gilla

Kommentera

