Regn, regn och lite mer regn

Nu mot slutet av denna vecka har vi fått lite finare sol här borta även om den är lite starkare än vanligt. Annars så har det regnat mer än vad jag har tyckt ha varit lagom. När det det regnar här så är det inte heller något mesigt duggregn som i Sverige utan riktigt skyfall. De är inte konstigt att stora delar av landet drabbas av översvämningar.

Annars då, vad har hänt i vecka kan ni undra? Det är inte så mycket, sedan i måndags så har jag varit sjuk med någon av deras hemska sjukdomar, vilken inkluderar hemsk huvudvärk, feber, magproblem bland annat. Så igår var jag på sjukhuset är de testade för lite olika saker och sedan fick jag medicin och åka hem igen. Det är också därför jag inte har skrivit på bloggen förrän idag. Men jag tror att det håller på att bli bättre även om det kanske är värktabletterna som talar nu, men idag kändes som en förbättring.

I alla Fall, förra vecka var vi i så kallad ”downtown” vilket är centrum i Yangon. Det var ganska häftigt att se och många av byggnaderna var kvar från tiden då England styrde vilket man tydligt såg på arkitekturen. Sedan var vi också i en park som hade ett monument som jag tror hade något att göra med självständigheten.

DSC00222 DSC00234

(Första bilden är från bilen är vi kom in i centrumet och andra är från parken)

DSC00247

Det fanns många byggnader som de verkligen inte hade snålat in på just i stadskärnan. Men samtidigt så finns det också många som ser förfallna ut lite längre bort. Sedan såg vi ändå rätt så många turister där även om det inte var så jättemånga jämfört med turistländer.

Men de hade i alla fall dessa försäljare som följer efter en, trycker upp varorna i ansiktet på oss och försöker sälja. Ytterst irriterande!

DSC00240

Här är en av de få kyrkor som har tillstånd att ha en byggnad i landet. Den är bara några få stycken som har det och resten måste samlas i hemmet. För att ha en kyrkbyggnad måste man ha tillstånd och en sånt tillstånd får man inte här i landet om man inte ansöker om att bygga en buddisttempel. Så dem få kyrkor i landet som har ett tillstånd har fått det menas de var under brittiskt styret. Men inga nya tillstånds delas ut till andra som inte är buddister idag.

Jag ska nog försöka uppdatera lite oftare nu framöver men vi får se hur det blir.

Jag hoppas ni har det bra där borta i Sverige!
//mvh// Kristoffer

En reaktion på ”Regn, regn och lite mer regn

  1. Jag drog också på mig 2 st öroninflammationer när jag var där, det blir bättre Kristoffer, och oftast när någon försökte sälja mig något så sa jag ma ha bo cheso be så log dom oftast och slutade trycka på mig saker, de blir nog glada man kan deras språk.
    Hoppas ni har det bra där nere för det har vi här även om det är tråkigt väder!

    Gilla

Kommentera

